british-isles-2015.reismee.nl

Greencastle (Londonderry), Belfast en Dublin

Woensdag 22 juli zijn we alweer een week aan boord. Vooral ’s avonds is het vaak helder en dan is het licht erg mooi. We vermaken ons prima en zijn veel buiten. Maar we worden niet erg bruin. We komen aan bij de mond van Lough Foyle. We moeten vroeg op omdat we niet doorvaren richting Londonderry maar we gaan tegenover Greencastle (Republiek Ierland) voor anker. De tenders gaan uit en zo gaan we ook vandaag aan de wal. We liggen in Lough Foyle dat is het estuarium van de Foyle in Ierland en Noord-Ierland. Het begint bij verlaten van de Foyle in Derry en vormt de scheiding tussen het schiereiland Inishowen in de Ierse county Donegal en county Derry in Noord-Ierland. Volgens een gezegde is Lough Foyle de enige plaats ter wereld waar het noorden het zuiden is en het zuiden het noorden. (De republiek Ierland wordt in Noord-Ierland het zuiden genoemd, terwijl het noorden de term is die gebruikt wordt voor Noord-Ierland).Daar stappen we in de bus en omdat we de pont missen die eens per uur naar de overkant gaat (Noord-Ierland), rijden we om via de stad Londonderry en daarna naar het oosten via Coleraine en Portstuart naar Bushmills en Giants Causeway. Ook nu wisselend weer; mooie wolkenluchten en af en toe een bui. Toen ik hiet in `1971 was, waren er denk ik 20 mensen,nu is er een enorm visitors center en kun je over de koppen lopen. Er is zelfs een shuttlebus. Giant's Causewayis een rotsformatie aan de noordoostkust van Noord-Ierland (vlakbij Bushmills, de oudste Ierse whiskystokerij), die bestaat uit zo'n 40.000 basalt-zuilen. De formatie staat sinds 1986 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. De rotsen zouden zijn ontstaan bij een vulkaanuitbarsting, zo'n 60 miljoen jaar geleden. De locatie is de meest bezochte toeristische attractie van Noord-Ierland. Ik was hier al eens in 1971. De legende gaat dat de Ierse reus Fionn mac Cumhaill (Finn McCool) een pad door de zee (causeway) naar Schotland bouwde om met zijn Schotse tegenhanger Benandonner te vechten. Op het moment dat Fionn in Schotland aankomt, ziet hij dat Benandonner nog reusachtiger is dan hijzelf en hij vlucht terug naar Ierland. Daar aangekomen, achtervolgd door de Schotse reus, vraagt McCool aan zijn vrouw om hem als baby te vermommen. Op het moment dat Benandonner in Ierland aankomt ziet hij de vrouw met de baby, waarbij hij schrikt van de grootte van het kind, aannemend dat de vader van zo'n groot kind vele malen groter en sterker zal zijn dan hijzelf en hij vlucht terug naar Schotland. Op zijn vlucht vernielt Benandonner het pad. Alleen het begin in Ierland en het eind in Schotland (Fingal's Cave op het eiland Staffa) blijven bestaan.

De terugweg gaat via de veerboot van Mallinigan Point naar Greencastle en de tender.

Donderdag 23 juli varen we de haven van BELFAST binnen. Het is aardig helder en we liggen betrekkelijk dichtbij de stad die sinds de jaren twintig van de vorige eeuw de hoofdstad is van Noord-Ierland. Het was lange tijd een verdeelde stad en in bepaalde opzichten is het dat nog steeds. Je ziet in elk geval heel veel herinneringen aan bommen, gevechten en muren en hekken om wijken. Maar gelukkig is er sinds een kleine twintig jaar een hoop verbeterd. Ik was voor het eerst in Belfast in 1968, in juli, slechts een paar maanden voor de eerste gevechten begonnen. Tijdens mijn bezoek aan vriendinnen Grace, Beulah, Jean en Aileen in 1971 werd er dagelijks een paar keer gecontroleerd als we rondreden. Niet echt prettig. Ik vond het een verademing te zien hoe het nu is! Wie meer wil weten over The Troubles moet zelf even googelen. We hebben na het doen van de was om tien uur de shuttle naar City Hall genomen en zijn daar op de Hop-on-Hop-off bus gestapt. Het prachtige moderne Titanic Museum kunnen we vanaf ons balkon zien, evenals de skyline, maar het uitzicht vanaf Cave Hill bij Belfast Castle is prachtig. Al met al nu een stad die zeker een bezoekje waard is. Omdat de shuttlebussen alleen rijden van 9:00 tot 11:00 en van 15:00 tot 17:00 hebben we terug een taxi genomen. We hebben laat geluncht op het schip en veel frisse lucht opgedaan.

Op vrijdag 24 juli komen we aan in Dublin. Vanuit DUBLIN gaan we met een excursie meeMalahide en Howth en bezoeken Malahide Castle, waar de Talbot-familie heel lang woonde. De oorsprong van het kasteel is al in de 12e eeuw. Velen waren er te gast zoals bijvoorbeeldde in Edinburgh geboren Schotse rechtsgeleerde James Boswell (1740-1795). Hij was dagboekschrijver en auteur. Hij is het meest bekend om de biografie die hij schreef van een van zijn tijdgenoten, de Engelse literator Dr. Samuel Johnson. Boswell schijnt een groot deel van die biografie op Malahide Castle geschreven te hebben. Zijn naam is in de Engelse taal overgebleven als een term (Boswell, Boswellian, Boswellism) wat staat voor een trouwe begeleider en waarnemer, in het bijzonder iemand die die waarnemingen vastlegt in tekst. . In A Scandal in Bohemia, van Sir Arthur Conan Doyle's zegt Sherlock Holmes liefdevol over Dr. Watson "I am lost without my Boswell." In Howth, een dorpje op een schiereiland net ten noorden van Dublin, is een vuurtoren en de Abbey Tavern, een 16e-eeuwse pub waar o.a. the Dubliners zongen. Wij drinken er een Irish Coffee.Tal van bekende Ierse mensen hebben of hadden huizen in en om Howth.

Wednesday July 22 we arrive near Greencastle situated near Londonderry in Donegal (Republic of Ireland). We have to tender ashore and drive around it to make our excursion. Lough Foyle, sometimes Lough Foyle, is the estuary of the River Foyle, situated between County Donegal, Republic of Ireland, and County Londonderry, Northern Ireland. From here we will visit: Giant's Causeway is an area of about 40.000 interlocking basalt columns, the result of an ancient volcanic eruption. It is located in County Antrim on the northeast coast of Northern Ireland, about three miles (4.8km) northeast of the town of Bushmills (where the oldest Irish whisky distillery is located). It was declared a World Heritage Site by UNESCO in 1986. According to legend, the columns are the remains of a causeway built by a giant. The story goes that the Irish giant Fionn mac Cumhaill (Finn MacCool), was challenged to a fight by the Scottish giant Benandonner. Fionn accepted the challenge and built the causeway across the North Channel so that the two giants could meet. In one version of the story, Fionn defeats Benandonner. In another, Fionn hides from Benandonner when he realises that his foe is much bigger than he. Fionn's wife, Oonagh, disguises Fionn as a baby and tucks him in a cradle. When Benandonner sees the size of the 'baby', he reckons that its father, Fionn, must be a giant among giants. He flees back to Scotland in fright, destroying the causeway behind him so that Fionn could not follow. Across the sea, there are identical basalt columns (a part of the same ancient lava flow) at Fingal's Cave on the Scottish isle of Staffa, and it is possible that the story was influenced by this.

The way back to the ship is via the Foyle Ferry from Mallinigan Point to Greencastle followed by the tender.

On Thursday the 23rd we arrive in the harbor of BELFAST. Belfast is the capital of Northern Ireland since the 1920s, when the area decided to remain loyal to the king of England, while the rest of the island became the Republic of Ireland with Dublin as capital. When I was here in 1968 it was just before “The troubles” started. In 1971 when I was back in the area for a visit to a couple of Northern Irish friends (Grace, Beulah, Jean and Aileen) we were stopped several times a day to be checked by military. The scars of bombing and fighting are still visible in Belfast, as is the separation between the protestant and the catholic neighborhoods. If you want to know more about what happened here, google The Troubles Northern Ireland”. We took the shuttlebus into town to City Hall and got on the Hop-on-Hop-off bus. We saw a big part of the city and were surprised by what has improved over the last 20 years or so. The Titanic was built here and the dock were that was done is now the sport where the Titanic Museum is, a very modern building. We enjoyed the weather (about 16 C) and came back by taxi beause between 11 am and 3 pm the shuttlebuses don’t go.

We arrive in Dublin on a Friday. From DUBLIN we go on an excursion to Malahide and Howth. We visit Malahide Castle, where the Talbot Family lived for a long time. The origin of the castle was in the 12th century. A lot of people have been guest of the house, like for instanceJames Boswell, 9th Laird of Auchinleck (1740–1795). He, was a Scottish lawyer, diarist, and author born in Edinburgh. He is best known for the biography he wrote of one of his contemporaries, the English literary figure Samuel Johnson, which the modern Johnsonian critic Harold Bloom has claimed is the greatest biography written in the English language. Boswell's surname has passed into the English language as a term (Boswell, Boswellian, Boswellism) for a constant companion and observer, especially one who records those observations in print. In A Scandal in Bohemia, Sir Arthur Conan Doyle's character Sherlock Holmes affectionately says of Dr. Watson, who narrates the tales, "I am lost without my Boswell." In Howth, a peninsula just north of Dublin, is da lighthouse and the Abbey Tavern, a 16th century pub where a.o. the Dubliners sang and we drank an Irish Coffee.